Raskausajan selkäkivut

Raskausajan keski kolmanneksesta eteenpäin naisen alaselännotko (lordoosi) voimistuu ja myös rintarangan toiminta muuttuu, mikä useimmiten aiheuttaa selän väsymistä ja toisinaan kiputuntemuksia(kts. linkki). Kineettisen ketjun kautta myös niskasäryt ovat yleisiä.

Raskaudesta johtuen kipulääkkeitä voidaan käyttää hyvin rajallisesti. Onneksi fysioterapeuttisin liikehoidoin kipuja voidaan jossain määrin hallita.

Vuosia sitten päätin kokeilla opetusvideon tekemistä ja raskausajan selän jumppa oli luonnollinen aihevalinta, sillä vaimoni oli tuolloin raskaana. Ensimmäinen video oli alkuperäisen ajatuksen mukaan tarkoitus laittaa kv-mediaan (Youtube tms.), mistä johtuen videoon lisättiin englanninkieliset tekstit. Video jäi kuitenkin koneelle lojumaan, kunnes törmäsin tähän muutama viikko sitten konetta siivotessani.

Video ei ole kovin kauniisti tehty teknisesti, mutta toivon mukaan sisältö avautuu katsojalle. Liikkeet ovat helppoja, ja ne eivät ylikuormita kehoa videossa näkyvää suoritustapaa noudattaen. Jos olet raskaana ja haluat kokeilla liikkeitä, kysy lääkäriltäsi lupa ennen aloitusta.